آمار دیابت در ایران

شیوع دیابت در ایران ۱۱ درصد است و ۱۰ درصد زنان از این بیماری رنج می‌برند.

رئیس اداره غدد در معاونت بهداشت در کارگاه دیابت در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: دیابت یکی از بیماری‌های شایعی است که به علت اختلال در تولید انسولین ایجاد می شود. متاسفانه از سال ۱۹۸۰ میلادی شیوع دیابت در جهان ۲ برابر شده است.
شهین یاراحمدی گفت: بیماران دیابتی می توانند زندگی کاملا طبیعی داشته باشند اگر این بیماری زود تشخیص داده و به خوبی درمان و مراقبت شود. دیابت یکی از مهمترین علل بروز نابینایی، قطع عضو و نارسایی کلیوی است.
وی تاکید کرد: با داشتن رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی، پرهیز از استعمال دخانیات، کنترل مطلوب فشارخون و اصلاح اختلالات چربی خون می توان از بروز دیابت نوع ۲ پیشگیری کرد.
?از هر ۱۰ زن یک نفر دیابتی است
وی تصریح کرد: هم اکنون ۱۹۹ میلیون زن دیابتی در جهان زندگی می کنند که پیش بینی می شود در سال ۲۰۴۰ میلادی این رقم به ۳۱۳ میلیون نفر برسد.از هر ۱۰ زن یک نفر دچار دیابت و از هر هفت زن باردار یک نفر به دیابت بارداری مبتلا است.
رئیس اداره غدد در معاونت بهداشت با بیان اینکه حدود نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند، گفت: شیوع دیابت در ایراندر بین افراد بالغ ۱۱ درصد و در خاورمیانه ۱۴ درصد است.
یاراحمدی یادآور شد: زنان رکن اساسی کنترل جمعیت در جامعه هستند و در دیابت بارداری احتمال وارد آمدن آسیب هم به مادر و هم به جنین وجود دارد بنابراین شعار امسال هفته دیابت را به ” زنان و دیابت- آینده سالم حق ماست” اختصاص دادیم.
?۵۰ درصد بیماران دیابتی دیالیزی هستند
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ادامه مراسم فاطمه قائمی مدیر برنامه کشوری کنترل و پیشگیری دیابت در معاونت درمان اظهار کرد: ۴۰ تا ۵۰ درصد از بیماران دیابتیدیالیزی هستند یا پیوند کلیه انجام داده اند.
وی یادآور شد: امروزه شیوع دیابت بارداری از هفت درصد بیشتر است همچنین طبق تحقیقات صورت گرفته بیش از ۵۰ درصد از زنانی که دیابت بارداری داشتند به دیابت دائمی دچار می شوند همچنین فرزندان آنها نیز در معرض چاقی مرضی قرار خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید