دیابت چیست؟ همه چیز درباره دیابت

فهرست

دیابت چیست
انواع دیابت
نشانه هاي ديابت كنترل نشده
عوارض ديابت
عوارض خطر براي ديابت نوع دو
ديابت و پاها
راههاي پيشگيري از قطع عضو
علل عمده زخم هاي ديابتي
عفونتهای دیابت
پيشگيری از دیابت

ديابت چيست؟

ديابت يك بيماري مزمن است كه ناشي از عدم توليد انسولين كافي به وسيله پانكراس مي باشد يا وقتي كه بدن نمي تواند انسولين توليده شده را به خوبي استفاده كند. انسولين هورموني است كه به وسيله پانكراس ساخته مي شود و سبب ورود گلوكز به سلولها براي توليد انرژي مي شود. نارسايي توليد انسلين عملكرد انسولين يا هر دو سبب افزايش سطح گلوكز در خون (هيپرگليسمي) مي شود.

تست-دیابت-ادرار-سایت-دکتر-شاهرخ-تقوی-فوق-تخصص-قلب-و-عروق-تهران.jpg

انواع دیابت

ديابت دو نوع اصلي دارد:

نوع 1: بيماران مبتلا به نوع 1 ديابت انسولين بسيار كم توليد مي كنند يا اصلاً توليد نمي كنند و نياز به تزريق انسولين براي زنده ماندن دارند.

نوع 2: بيماران مبتلا به نوع 2 ديابت، نمي توانند از انسولين خوب استفاده كنند و اغلب آنها با تغييرات روش زندگي مي توانند شرايط خود را كنترل كنند. در بسياري از موارد داروهاي خوراكي نياز است و گاهي هم انسولين مورد نياز است. هر دو نوع ديابت نوع 1 و 2 مهم هستند.

و دیابت نوع 3: ديابت طي حاملگي رخ مي دهد و اغلب بعد از حاملگي برطرف مي شود. انواع نادرتر ديابت هم وجود دارد.

ديابت يك بيماري مزمن است.

 

 

 

نشانه هاي ديابت كنترل نشده

  1. نشانه هاي شايع ديابت نوع يك شامل موارد زير است:
  • تشنگي مفرط
  • تكرر ادرار
  • كاهش وزن ناگهاني
  • خستگي مفرط
  • تاري ديد
  1. تقريباً 50% افراد مبتلا به ديابت نوع دو از بيماري خود آگاهي ندارند. افراد مبتلا به ديابت نوه دو ممكن است نشانه هاي خفيفي داشته باشند ولي امكان دارد اين نشانه ها آشكار نشوند.اكثر بيماران هيچ نشانه اي ندارند و بيماري آنها بعد از گذشت چندين سال تشخيص داده مي شود.

عوارض ديابت

ديابت يك بيماري مزمن و دراز مدت است كه نيازمند كنترل و پايش دقيق مي باشند. اين بيماري بدون درمان مناسب منجر به افزايش قند خون مي شود كه خود باعث آسيب به بدن و نقص در سيستم هاي مختلف و بافت ها مي گردد. عوارض كوتاه مدت و دراز مدت ديابت شامل موارد زير مي باشد:

بيماري هاي قلبي و عروقي: بيماريهاي مربوط به سيستم گردش خون باعث ايجاد اثراتي بر روي قلب و سيستم گردش خون مي شوند. شايعترين تظاهرات بيماري هاي قلبي – عروقي شامل آنژين صدري، حمله قلبي، نارسايي قلبي و سكته مي باشد. بيماري هاي قلبي و عروقي علت اصلي مرگ در بين افراد مبتلا به ديابت مي باشند و همچنين يكي از دلايل مرگ در كشورهاي صنعتي مي باشد.

بيماري هاي كليوي: افراد مقادير پروتئين در ادرار و پيشرفت آهسته آن نهايتاً منجر به نارسايي كليه مي شود. اين مساله معمولاً بعد از گذشت چندين سال از شروع تشخيص ديابت اتفاق مي افتد و با كنترل دقيق فشار خون و قند خون مي توان آن را به تاخير انداخت. در حال حاضر ديابت شايعترين علت نارسايي كليه، نياز به دياليز يا پيوند كليه در بسياري از كشورهاي پيشرفته مي باشد.

بيماري هاي عصبي: آسيب به فيبرهاي عصبي در ديابت اتفاق مي افتد. گزگز و مورمور و بي حسي در پاها بارزترين تظاهرات آن مي باشند كه در نتيجه آسيب به اعصاب پاها رخ مي دهد. نوروپاتي گهگاه منجر به دردهاي شديد مي شود ولي اغلب خفيف است. نوروپاتي ديابتي، حتي در صورت عدم وجود نشانه ها منجر به افزايش خطر ايجاد زخم پاي ديابتي و قطع پا مي گردد.

بيماري هاي چشم: قند خون بالا به عروق خونرساني كننده شبكيه چشم آسيب مي رسانند. عروق خوني كوچك با افزايش قند خون و افزايش فشار خون دچار آسيب مي شوند. ديابت يكي از دلايل اصلي كوري و آسيب بينايي در بالغين در كشورهاي پيشرفته مي باشد.

 

عوارض خطر براي ديابت نوع دو

  • اضافه وزن و چاقي
  • فعاليت بدني كم
  • رژيم پرچرب و كم فيبر
  • مسائل نژادي
  • سابقه خانوادگي
  • سن
  • وزن پايين هنگام تولد

ديابت و پاها

افراد مبتلا به ديابت در معرض آسيب عصبي و مشكلات عروقي در پاها مي باشند. هر دو منجر به زخم ديابتي شده و اين عفونت ها ممكن است به قطع عضو منجر شود. قطع عضو از پاها شروع مي شود. زخم پا در بيماران مبتلا به ديابت شايع مي باشد. در كشورهاي توسعه يافته در حدود 5% از بيماران ديابتي به زخم پا مبتلا مي باشند. از هر 6 بيمار  مبتلا به ديابت، يك نفر در طول زندگي خود به زخم پا دجار خواهد شد. مشكلات مرتبط با شايعترين علت بستري شدن در بيماران مبتلا به ديابت مي باشند. به نظر مي رسد كه در كشورهاي در حال توسعه مشكلات مرتبط با پاي ديابتي شايعتر مي باشند.

نيمي از موارد قطع عضو، مربوط به بيماران مبتلا به ديابت مي باشد. در برخي از مناطق به علت وجود عوامل خطر از قبيل نژاد، شرايط آب و هوايي و اجتماعي، موارد قطع عضو بيشتري در بيماران مبتلا به ديابت گزارش نشده است. بيماري هاي مرتبط با پاي ديابتي، بر نحوه زندگي مبتلايان به ديابت تاثير چشمگيري خواهد داشت.

در اكثريت بيماراني كه پاي خود را از دست مي دهند نحوه زندگيشان هرگز به وضعيت طبيعي باز نمي گردد. قطع عضو، منجر به وابستگي به ديگران، عدم توانايي در كار و احساس ناكفايتي براي تمامي عمر اين بيماران مي شود.

راههاي پيشگيري از قطع عضو

  1. آموزش مشكلات پاي ديابتي جهت شناسايي زود هنگام آنها
  2. در دسترس بودن امكانات و مراقبت هاي اورژانس
  3. تشخيص زودرس و درمان مناسب عفونت زخم
  4. كنترل مناسب قند خون
  5. مراقبت هاي ويژه از زخم

 علل عمده زخم هاي ديابتي

  1. آسيب عصبي (نوروپاتي محيطي)
  2. شكل غيرطبيعي مانند شست پاي چكشي، بونيون و ساير اختلالات ساختاري پا به صورتيكه كفش مناسب پا به راحتي پيدا نشود.
  3. اختلالات خون رساني در پا (بيماري عروق محيطي)
  4. ضربه و آسيب به پا هر چند ناچيز باشد.

عفونت

زمانيكه پوشش پوست برخي از مناطق پا از بين برود، باكتريها قادر به نفوذ به نسوج زيرين خواهند بود. در بيماران ديابتي، كاهش حس و يا خونرساني ناكافي منجر به كاهش سرعت بهبود زخم و كاهش توانايي بدن در مقابله با عفونت ها مي شود. در برخي موارد، علائم عفونت تا زمانيكه پيشرفت نكرده باشد بارز نبوده و به راحتي تشخيص داده نمي شود.

پيشگيري

  • پاهايتان را به صورت روزانه از نظر بريدگي، كبودي، تغيير رنگ، تورم و يا زخم هاي باز كنترل كنيد. در صورت وجود موارد فوق، بدون تاخير آن را به اطلاع پزشك برسانيد.
  • هميشه مراقبت پاهايتان باشيد و براي جلوگيري از صدمات پا از پوشش هاي مناسب پا در داخل و خارج خانه استفاده كنيد.
  • قبل از پوشيدن كفشها داخل آنها را از نظر وجود سنگ ريزه، اجسام نوك تيز و برآمدگي هاي خشن كنترل كنيد.
  • پوشيدن جوراب در جلوگيري از صدمات پا موثر است. جورابها نبايد تنگ باشد و بايد روزانه شسته شود. دقت كنيد جورابها سوراخ نشده باشد.
  • هميشه پاهايتان را با آب و صابودن بشوييد. شستن نواحي بين انگشتان را فراموش نكنيد. براي نرم نگه داشتن پوست از روغن ها يا لوسيون ها استفاده كنيد.
  • ناخنهايتان را به صوت صاف بچينيد.

بیشتر بخوانید:

آزمایش تحمل گلوکز بارداری ،غربالگری از نظر دیابت در دوران بارداری

آمار دیابت در ایران

دیابت

توصیه به بیماران دیابتی

مصرف تریاک برای چه بیمارانی خوب است؟

 

دیدگاهتان را بنویسید