بیماری‌های قلبی عروقی و روشهای تشخیص و درمان

بیماری‌های قلبی عروقی و روشهای تشخیص و درمان

در این مقاله، به طور مفصل به بیماری‌های قلبی عروقی و روشهای تشخیص و درمان آنها پرداخته می‌شود.

بیماری‌های قلبی عروقی

بیماری قلبی اصطلاحی است که برای توصیف شرایط مختلفی که بر قلب تأثیر می گذارد، از جمله بیماری عروق کرونر، حملات قلبی و نارسایی قلبی استفاده می شود. درمان بیماری قلبی بسته به شرایط خاص متفاوت است و ممکن است شامل تغییرات سبک زندگی، داروها، روش‌ها و جراحی باشد. برخی از درمان های رایج عبارتند از:

  • تغییرات سبک زندگی: خوردن یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، ترک سیگار و کاهش استرس همگی می توانند به بهبود سلامت قلب و مدیریت بیماری قلبی کمک کنند.
  • داروها: داروهای زیادی وجود دارند که می توانند برای درمان بیماری های قلبی استفاده شوند، از جمله آسپرین، استاتین ها، مسدود کننده های بتا و مهارکننده های ACE.
  • روش ها: روش های مداخله ای مانند آنژیوپلاستی، استنت گذاری و جراحی بای پس را می توان برای درمان بیماری قلبی با بهبود جریان خون به قلب استفاده کرد.
  • جراحی: در برخی موارد، جراحی قلب ممکن است برای درمان بیماری قلبی لازم باشد. این ممکن است شامل تعویض یا تعمیر دریچه، جراحی بای پس یا پیوند قلب باشد.

همکاری با پزشک برای ایجاد یک برنامه درمانی شخصی برای بیماری قلبی مهم است. هدف از درمان مدیریت علائم، جلوگیری از عوارض و بهبود سلامت کلی قلب است.

عوامل خطر براي بيماري هاي قلب و عروق عبارتنداز: سن بالا، جنس مذكر، سابقه خانوادگي بيماري قلبي زودرس، فشار خون بالا، افزايش چربي خون به ويژه كلسترول)، ديابت قندي، سيگار كشيدن، چاقي، كم تحركي (انجام ندادن فعاليت هاي بدني) و اختلال در انعقاد خون.

با توجه به اينكه ديابت از عوامل خطر بيماري هاي قلبي-عروقي است و معمولاٌ با عوامل خطر ديگر همراهي دارد (و گاهي شايد ايجاد كنندة آنها باشد)، مبتلايان به ديابت بايد بيش از ديگران مراقب سلامت قلب و عروق خود باشند. پژوهشهاي فراوان پزشكي نيز نشان داده اند كه عوامل خطر قلبي- عروقي در مبتلايان به ديابت نوع 2 شايعتر هستند.

بيماري هاي قلبي- عروقي را مي توان به سه گروه عمده تقسيم كرد:

  • بيماري هاي كرونري قلب
  • حوادث عروقي مغز
  • بيماري رگهاي محيطي

بيماريهاي كرونري قلب

قلب يك پمپ عضلاني به اندازة مشت گره كرده انسان است كه در هر دقيقه به طور متوسط 60 تا 100 بار مي تپد و خون را در بدن به گردش در مي آورد. گردش خون سبب مي‏شود كه اكسيژن و مواد غذايي به اندام هاي بدن برسد و مواد زائد ناشي از فعاليت سلول ها نيز دفع گردد. عضله قلب هم از اين قاعده مستثني نيست و بايد خونرساني مناسب داشته باشد تا اين كار حياتي خود را به درستي انجام دهد. خونرساني به عضله قلب توسط رگ هايي موسوم به «سرخرگ هاي كرونر» صورت مي گيرد. رسيدن خون به قلب و ميزان فعاليت عضله قلب تا حدي مشابه وضعيت عرضه و تقاضا است؛ هرچه قلب فعاليت بيشتري داشته باشد (مثلاٌ هنگام فعالت‏هاي سنگين بدني يا اضطراب و تنش)، به خون بيشتري احتياج خواهد داشت. سرخرگ‏هاي كرونر بايد بتوانند اين افزايش نياز را تأمين كنند و گرنه سلولهاي عضله قلب با مشكل روبرو خواهند شد.
بیماری‌های قلبی عروقی و روشهای تشخیص و درمان

تصلب شرايين و همچنين پيدايش لخته درون رگ‏هاي كرونر سبب مي شود كه خونرساني به سلول هاي عضله قلب كاهش يابد. در نتيجة كمبود اكسيژن و مواد غذايي و انباشت مواد زائد در عضله قلب، دردي پديد مي آيد كه به «درد قلبي» يا «آنژين صدري» معروف است. اگر سرخرگ كرونر به طور كامل (به وسيله تنگي شديد يا لخته خون) بسته شود، سلول‏هاي قلبي مربوط به حوزه آن سرخرگ خواهند مرد كه به اين وضعيت «انفاركتوس قلبي» مي‏گويند. گاهي نيز در اثر اختلال شديد و گسترده در كاركرد عضله قلب، مرگ ناگهاني رخ مي دهد.

بیماری‌های قلبی عروقی و روشهای تشخیص و درمان

نشانه ‏هاي مهم بيماري قلبي

1.درد قفسه سينه: اين درد كوبنده يا فشارنده در ناحيه پشت جناغ سينه احساس مي شود و ممكن است به گردن، دستها، پشت و يا شكم هم انتشار يابد. آنژين صدري اغلب هنگام كارهاي بدني يا فشارهاي روحي و رواني كه فعاليت قلب افزايش پيدا مي كند، بروز مي‏نمايد و معمولاٌ با استراحت يا مصرف نيتروگليسرين زيرزباني تسكين مي يابد. اگر درد با استراحت يا چندين دقيقه پس از مصرف قرص ير زباني بهبود نيافت و به ويژه اگر همراه با تنگي نفس، تهوع و تعرق شديد بود، ممكن است نشانه انفاركتوس قلبي باشد. به دليل اختلال در اعصاب محيطي، شدت نشانه هاي بيماري قلبي در افراد ديابتي ممكن است كمتر از ميزان مورد انتظار باشد (انفاركتوس بي سروصدا)؛ از اين رو شما كه به بيماري ديابت مبتلا هستيد بايد بيشتر متوجه چنين نشانه هايي باشيد و به موقع به پزشك مراجعه كنيد. البته به ياد داشته باشيد كه دردهاي قفسه سينه فقط نشانه بيماري قلبي نيستند و ممكن است مثلاٌ در اثر بيماري هاي گوارشي يا ريوي نيز پديد آيند.

2.تنگي نفس: احساس تنگي نفس مي تواند از نشانه هاي بيماري كرونري قلب باشد گرجه در بسياري از بيماري هاي تنفسي و… نيز اين حالت پديد مي آيد.

3.تپش قلب: در اين وضعيت، فرد به طور ناراحت كننده اي ضربان قلب خود را احساس مي‏كند. تپش قلب در حالت هاي اضطرابي و برخي بيماري هاي ديگر قلبي نيز ممكن است پديد آيد.
بیماری‌های قلبی عروقی و روشهای تشخیص و درمان

4.خير يا ادم: در مراحل پيشرفته تر بيماري قلبي (نارسايي قلب) كه كاركرد پمپ اشكال پيدا مي كند، مايع موجود در بافت هاي بدن (به ويژه بخشهاي پاييني بدن مثل قوزك پاها) به طور كامل تخليه نمي شود و در زير جلد انباشته مي گردد. البته خير يا ادم در نتيجه بيماري هاي واريسي پاها، بيماري كبد، اختلالات كليوي و… نيز ممكن است پديد آيد.
بیماری‌های قلبی عروقی و روشهای تشخیص و درمان

بیماری عروق کرونر

در این بیماری ، عروق کرونر که مواد غذایی، اکسیژن و خون را به ماهیچه قلب می‌رسانند، معمولا بخاطر جمع شدن کلسترول در آنها، بیمار شده و یا آسیب می‌بینند، این لایه‌های کلسترولی باعث نازک شدن رگ ها و در نتیجه نرسیدن خون و اکسیژن کافی به قلب می‌شود. بیماری عروق کرونر می‌تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد.

آریتمی (Arrhythmia)

آریتمی قلبی یعنی تپش نامنظم قلب، آرتیمی بمعنی مشکل در ریتم تپش قلب (heart-rhythm) می‌باشد. این بیماری زمانیکه پالس ها لکتریکی که ضربان قلب را تنظیم می‌کنند، بهم ریخته و درست عمل نمی‌کنند، رخ می‌دهد. انواع ریتمی یا تپش نامنظم قلب شامل:

تاکی کاردی (Tachycardia)، یعنی زمانیکه قلب بسیار سریع می‌تپد.

باردی کاردی (Bradycardia)، یعنی زمانیکه قلب خیلی آرام می‌تپد.

فیبریلاسیون (Fibrillation) زمانی است که ضربان قلب نامنظم است.
بیماری‌های قلبی عروقی و روشهای تشخیص و درمان

تپش نامنظم قلب معمول بوده و اکثر ما آن را حس تجربه می‌کنیم، اما اگر این تپش خیلی متفاوت با تپش همیشگی بوده و یا بدلیل آسیب دیدگی و یا ضعف قلب باشد، باید جدی گرفته شود. تپش نامنظم قلب می‌تواند مرگ‌آور باشد. زمانیکه این تپش نامنظم طولانی مدت شده و یا باعث درد قفسه سینه شود، باید سریعا به بیمارستان مراجعه کرد.

کاردیومیوپاتی (Cardiomyopathy)

بیماری کاردیومیوپاتی، باعث تغییرات در ماهیچه قلب شده و این تغییرات توانایی قلب در پمپاژ خون را کاهش می‌دهد. سایر بیماری‌ها از جمله فشارخون بالا و یا بیماری دریچه قلب همراه با کاردیومیوپاتی رخ دهد.

نارسایی قلبی (Heart Failure)

نارسایی قلبی که به آن نارسایی احتقانی قلب نیز می‌گویند، زمانی رخ می‌دهد که قلب نتواند بطور موثر و کارا خون را در بدن پمپاژ کند، در این بیماری طرف چپ و یا راست و یا هر دو طرف بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. فشارخون بالا و یا بیماری عروق کرونر می‌تواند باعث ابتلا به این بیماری شود.

نقص مادرزادی قلب (Congenital Heart Defect)

بیماری و یا نقص مادرزادی قلب واژه‌ای برای معرفی نقص هایی مادرزادی‌ است، که بر عملکرد قلب تاثیر می‌گزارد. در انگلستان حدودا از هر هزار نوزاد یکی به این بیماری مبتلا می‌باشد، انواع نقص مادرزادی قلب شامل:

نقص دیواره قلبی (Septal defects)، این بیماری زمانی رخ می‌دهد که یک سوراخ بین بتن های قلب وجود دارد. این بیماری گاهی اوقات با نام سوراخ در قلب معرفی می‌گردد.

نقص انسداد (Obstruction defects)، این بیماری زمانی رخ می‌دهد، که جریان خون در دهلیزهای قلب کمی و یا بطور کامل بسته شده است.
بیماری‌های قلبی عروقی و روشهای تشخیص و درمان

بیماری قلبی سیانوتیک (Cyanotic heart disease)، بدلیل یک یا چند نقص در قلب اکسیژن کافی در بدن پمپاژ نمی‌شود.

نارسایی میترال (Mitral regurgitation)

نارسایی میترال که به نارسایی دریچه میترال و یا بی کفایتی میترال معروف است، زمانی رخ می‌دهد که دریچه میترال قلب بخوبی بسته نشده و باعث برگشت خون به قلب می‌شود. خون در افراد مبتلا به نارسایی دریچه میترال بخوبی در بدن پخش نشده و باعث می‌شود، فرد مبتلا احساس خستگی و از نفس افتادن کند.

آنژین (Angina)

آنژین که به آنژین صدری نیز معروف است، معرف بیماری‌ای است که در آن اکسیژن کافی به قلب نمی‌رسد. هرچند از نظر فنی آنژین خودش یک بیماری نیست، اما خود یکی از نشانه‌های بیماری عروق کرونر می‌باشد، چرا که فقدان اکسیژن در اثر بسته شدن عروق کرونر بوجود می‌آید.

بيماري رگهاي محيطي

منظور از بيماري رگهاي محيطي بيماريهايي است كه عروق بيرون از قلب و مغز را گرفتار مي كنند. اين بيماريها معمولاٌ در نتيجه تنگ شدن رگهايي كه خون را به پاها و دستها مي‏رسانند، پديد مي آيند. كاهش خونرساني به پاها سبب دو نوع عارضه مي شود:

1.قنقار يا ياگانگرن: مرگ بافتي در اثر نرسيدن خون به اندامها كه در نهايت به قطع آن عضو مي انجامد.

2.لنگش متناوب: به علت تصلب شرايين خونرساني كنندة پاها، پس از مدتي راه رفتن درد شديدي معمولاٌ در عضلات پشت ساق پا به وجود مي‏آيد.

به طور كلي احتمال اينكه مبتلايان به ديابت نياز به قطع قسمتي از پاهايشان پيدا كنند، 15 تا 40 برابر جمعيت جامعه است. بنابراين پايبندي به توصيه هاي مربوط به پيشگيري از بيماري‏هاي قلبي- عروقي و نيز رعايت اصول مراقبت از پاها، براي افراد ديابتي بسيار اهميت دارد.

دیگر عوامل خطر

پاسخ افراد به استرس های روزمره نیز می تواند در ایجاد بیماری قلبی سهم داشته باشد. بطور مثال بعضی از افراد در اثر استرسهای روزمره به مصرف دخانیات روی آورده یا بیش از حد غذا می خورند و بدین صورت  خود را در معرض عوامل خطر ثابت شده بیماریهای قلبی عروقی قرار می دهند.

مصرف الکل: نوشیدن زیاد نوشابه های الکلی منجر به افزایش فشار خون و بروز بیماری نارسایی احتقانی قلب می شود.  با اینکا بنظر می رسد مصرف الکل در حد متوسط شانس بیماری کرونر قلب را کاهش می دهد ، بعلت عوارض بیشمار الکل توصیه  نمی شود که افراد مصرف الکل را شروع ویا میزان آن را افزایش دهند.

در دسترسی به امکانات در اقشار مختلف مردم نابرابری وجود دارد. در نواحی محروم میزان بیماری قلبی بیشتر است ، در عوض درمان و مراقبت در نواحی ثروتمند بیشتر است. باید با علل ریشه ای تهدید کننده سلامت از جمله فقر مبارزه کرد. باید برای افراد کار با دستمزد مناسب فراهم شود. برای کسانی که می خواهند سیگار را ترک کنند ، امکانات درمانی فراهم شود.

کیفیت درد قلبی

معمولا درد قلبی در افراد به صورت درد مبهم یا احساس فشار ، سنگینی ، سفتی ، فشردگی یا خفگی بیان می‌شود تا درد واضح و اغلب بصورت احساس ناراحتی است تا درد. و در صورت شدید بودن بیمار درد را بصورت خرد کننده ، فشارنده و له کننده توصیف می‌کند که نفس فرد را تنگ کرده و او را از ادامه فعالیت باز می‌دارد.

کیفیت این درد بیشتر فشارنده است تا سوزشی یا تیز. بنابراین در کسانی که دچار دردهای سوزشی قلب می‌شوند (بویژه وقتی اندازه محل درد از حد یک سکه تجاوز نمی‌کند)، باید به فکر علل دیگری برای درد بود.

البته اینگونه دردها نیز ممکن است منشا قلبی داشته باشند ولی نشانه ایسکمی (کاهش خونرسانی بافت قلب) نمی‌باشند. معمولا دردهای قلبی با فعالیت بدنی و یا تغییر حالات روحی و روانی (از جمله استرسهای ناگهانی) ، سرما ، غذا یا ترکیبی از این عوامل تسریع و تشدید می‌شود و با استراحت تسکین می‌یابد.

البته بسیاری از حملات با این الگوها هماهنگی ندارد. مدت این دردها نیز از 5 دقیقه تا 30 دقیقه متغیر است. در صورتیکه درد قلبی از نیم ساعت بیشتر به طول بینجامد احتمال سکته قلبی در فرد مبتلا به شدت افزایش می‌یابد.

محل درد قلبی

معمولاً این درد در ناحیه جناغ سینه (قسمت پایینی آن) یا سمت چپ قفسه سینه احساس می‌شود اما درد سایر قسمتهای سینه نیز ممکن است مربوط به قلب باشد. ولی ممکن است به سایر قسمتها نیز انتشار داشته باشد.

گاه این درد به بالای‌ شکم‌ راه می‌یابد و فرد تصور می‌کند دچار سوءهاضمه شده است و گاه به‌ آرواره‌ یا زیر چانه ، گردن ‌، پشت و بین‌ دو کتف‌ یا بازوها (بویژه دست چپ) نیز تیر می‌کشد. مورد اخیر (انتشار به دست چپ) حالتی نسبتاً اختصاصی بوده و باید فرد را نسبت به قلبی بودن منشا درد آگاه سازد.

علایم‌ شایع همراه درد قلبی‌

معمولا حمله قلبی با علائمی مانند احساس‌ نزدیکی‌ مرگ‌ ، تعریق‌ سرد ، تهوع‌ و استفراغ ، احساس‌ خفگی ، تنگی‌ نفس ، ضعف‌ و منگی همراه است

 

علل درد قلبی

علت درد قلبی در درجه اول کاهش خونرسانی به بافت عضلانی قلب می‌باشد. به طوری که عروق قلب نتوانند جوابگوی نیاز قلب به اکسیژن و مواد غذایی باشند. این امر در چند حالت ایجاد می‌شود اما شاید دو سه مورد آن از بقیه مهمتر باشند که بسته‌ شدن‌ نسبی‌ یا کامل‌ سرخرگ‌های‌ قلب‌ توسط‌ لخته‌ خون ‌، گرفتگی‌ یا انقباض‌ عروقی و اختلال‌ شدید در ضربان‌ قلب‌ از آن جمله‌اند.

گاهی عروق قلبی بتدریج دچار گرفتگی می‌شوند و حالتی ایجاد می‌شود که گویی رسوبات خاصی رگ را مسدود می‌سازند. اگر این انسداد تدریجی از مرز 70% بگذرد، رگهای در حالت فعالیت نمی‌توانند تکافوی نیاز قلب را بدهند و فرد دچار درد می‌شود. به این نوع درد قلبی آنژین پایدار یا دردی که ناشی از مقدار خاصی فعالیت است، می‌گویند. این افراد دچار تنگی مشخصی از یک ، دو یا سه رگ قلبی هستند و وضعیتشان در طول ماهها و سالها تثبیت شده است.

رسوبات داخلی رگها که باعث تنگی آنها می‌شود (و به آنها پلاکهای آترواسکروتیک نیز می‌گویند) در برخی موارد موجب تشکیل لخته شده و انسداد ناگهانی و کامل سرخرگ قلبی اتفاق می‌افتد. حال بسته به اینکه این لخته به سرعت رفع شود یا پابرجا بماند فرد را دچار آنژین ناپایدار (که مردم به آن سکته ناقص می‌گویند) و یا سکته قلبی می‌کند. در این حالت فرد به طور ناگهان دچار درد قلبی می‌شود و این درد چندان با استفاده از قرصهای زیر زبانی بهبود نمی‌یابد. در حالت دیگر رگهای قلبی فرد دچار انقباض می‌شود و درد قلبی خاصی در حالت استراحت یا حتی در خواب برای فرد ایجاد می‌نماید.

عوامل خطرآفرین قلب

هر کسی ممکن است دچار درد قلبی بشود ولی دردی که توصیف آن بیان شد، بیشتر در کسانی که ریسک فاکتورها یا عوامل خطر ساز تنگی‌ها و انسداد عروق قلبی را داشته باشند بروز پیدا می‌کند.

این عوامل به طور خلاصه عبارتند از: جنس مذکر ، چاقی و وزن بالا ، فشار خون بالا ، چربی خون بالا (بالا بودن‌ سطح‌ کلسترول‌ بد خون‌، یا پایین‌ بودن‌ سطح‌ کلسترول‌ خوب‌ خون)‌ ، دیابت‌ ، استرس و فشارهای روحی و روانی ، داشتن سابقه خانوادگی بیماری‌ سرخرگ‌های‌ قلب و ‌سکته قلبی ، رژیم‌ غذایی‌ پر از چربی‌های‌ اشباع‌ شده‌ ، نداشتن‌ فعالیت بدنی‌ کافی (بی‌تحرکی آفت قلب است) و کشیدن سیگار.

در گذشته‌ای نه چندان دور سکته قلبی و دردهای مربوط به قلب بیشتر در افراد مسن و نهایتاً میانسال بروز پیدا می‌کرد اما امروزه سن بروز چنین دردهایی بسیار پایین آمده و متاسفانه برخی افراد در سنین جوانی درد قلبی و گاه سکته قلبی را تجربه می‌کنند.

 

تشخیص

در اورژانس در وهله اول یک نوار قلب از بیمار گرفته می‌شود. اگر نوار قلب تغییراتی به نفع کاهش خونرسانی قلب داشت، معمولاً فرد در بخش‌ مراقبت‌های‌ ویژه‌ قلبی‌ (سی‌سی‌یو) بستری می‌شود. در غیر این صورت ، پزشک با توجه به معاینات و شرح حال بیمار تصمیم خواهد گرفت که فرد نیاز به بستری شدن دارد یا خیر.

به‌ هنگام‌ بستری‌ شدن‌ در بیمارستان ، بررسیهای‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ نوار قلب‌ ، ((اسکن پرفیوژرن میوکارد (اسکن قلب)|اسکن‌ رادیواکتیو با تکنسیم‌ 99)) ، آنژیوگرافی‌ (عکسبرداری‌ از رگ‌ها با اشعه‌ ایکس‌ به‌ کمک‌ تزریق‌ ماده‌ حاجب‌ درون‌ آنها) و اندازه‌گیری‌ آنزیم‌هایی‌ که‌ از عضله‌ قلب‌ آسیب‌ دیده‌ به‌ درون‌ خون‌ آزاد می‌شود، باشد.

اقدامات درمانی اولیه

اگر کسی به طور ناگهانی دچار درد قلبی بشود، در هر صورت بهتر است دراز بکشد و فعالیت خود را قطع کند و استراحت مطلق داشته باشد.

اگر درد ادامه پیدا کند و منشا گوارشی یا تنفسی نتوان برای آن در نظر گرفت، بهتر است در صورت داشتن قرص زیر زبانی نیتروگلیسیرین یک یا چند عدد از آن تا زمان قطع درد استفاده شود و بیمار به سرعت به اورژانس قلب ارجاع داده شود. اگر هرگونه‌ علامتی‌ از حمله‌ قلبی‌ را دارید، فوراً کمک‌ پزشکی‌ بخواهید.

توجه‌ داشته‌ باشید که‌ داروهای‌ حل‌کننده‌ لخته‌ تنها در ساعات‌ اولیه‌ حمله‌ مؤثر خواهند بود. اگر فردی‌ که‌ دچار حمله‌ قلبی‌ شده‌ است‌ بی‌هوش‌ است‌ یا دچار ایست قلبی شده و نفس‌ نمی‌کشد، فوراً تنفس‌ دهان‌ به‌ دهان‌ را شروع‌ کنید. اگر ضربان‌ قلب‌ وجود ندارد، ماساژ قلبی‌ بدهید. تا زمانی‌ که‌ کمک‌ نرسیده‌ باشد عملیات‌ احیا را ادامه‌ دهید.

در مواردی که دردهای قلبی به صورت مزمن در آمده باشد، بیمار با وضعیت خود آشنایی کافی دارد و داروهای لازم را برای کنترل چنین دردهایی در اختیار دارد. و معمولاً نیز چنین دردهایی آنقدر ادامه پیدا نمی‌کنند که فرد را از ادامه کار بازدارند. فقط لازم است فرد رعایت حال خود را بکند و در صورت بروز درد داروهای اورژانسی خود را استفاده نماید. البته باید به کیفیت یا کمیت درد خود توجه کند و شاید بهتر باشد که به پزشک مراجعه نماید

اقدامات درمانی در بیمارستان

اکسیژن‌

داروهایی‌ که‌ به‌ سرعت‌ لخته‌های‌ خون‌ را حل‌ می‌کنند (باید در عرض‌ 3-1 ساعت‌ از زمان‌ بروز حمله‌ داده‌ شوند).

داروهای‌ ضد درد

داروهای‌ ضد بی‌نظمی‌ قلب‌ و داروهای‌ ضد آنژین‌ صدری‌ ، مثل‌ مسدودکننده‌های‌ بتا آدرنرژیک‌ یا مسدودکننده‌های‌ کانال‌ کلسیمی‌، برای‌ پایدار کردن‌ نامنظمی‌ ضربان‌ قلب‌

داروهای‌ ضد انعقاد برای‌ جلوگیری‌ از تشکیل‌ لخته‌ خون‌

نیتروگلیسیرین‌ برای‌ گشاد کردن‌ سرخرگ‌ها و افزایش‌ خونرسانی‌ قلب‌

داروی‌ دیژیتال‌ برای‌ تقویت‌ انقباضات‌ عضله‌ قلب‌ و پایدار کردن‌ ضربان‌ قلب‌

امکان‌ دارد برای‌ به‌ کار انداختن‌ قلب‌ نیاز به‌ تحریک‌ الکتریکی‌ وجود داشته‌ باشد.

شاید جراحی‌ (کار گذاشتن‌ دستگاه‌ ضربان‌ساز ، آنژیوپلاستی‌ با بادکنک‌ کوچک‌ ، یا جراحی‌ بای‌پاس‌ سرخرگ‌های‌ قلب‌)

پیشگیری‌

  • حتی‌المقدور اجتناب‌ یا کنترل‌ عوامل‌ خطر
  • رژیم‌ غذایی‌ کم‌چرب‌ (چربی‌ باید کمتر از 20% کل‌ کالری‌ دریافتی‌ را تأمین‌ کند) و پر فیبر

علل غیر قلبی درد سینه

دردهای دیگری که ممکن است با درد قلبی اشتباه شوند شامل دردهای ناشی از دستگاه تنفسی ، دستگاه گوارشی ، دستگاه عضلانی اسکلتی و حتی پوست هستند. دردهای ریوی با سرفه کردن و تنفس کردن تشدید پیدا می‌کنند و در صورت پرسش ، فرد سابقه‌ عفونت مجاری تنفسی و ترشح بیش از اندازه مجاری تنفسی را ذکر می‌کند.

کسانی که دچار ترشح بیش از اندازه اسید معده هستند با مشکل خود آشنایی دارند و می‌دانند که درد آنها بیشتر بعد از مصرف غذاهای تحریک کننده یا نفاخ ایجاد می‌شود.

از سوی دیگر مصرف آنتی اسید و سایر داروهای مشابه درد آنها را تخفیف می‌دهد. دردهای عضلانی اسکلتی نیز با آسیبهای این اندامها یا سرما خوردن عضلات بین دنده‌ای همراه است. زونا نیز از بیماریهای نسبتاً شایعی است که اگر بر اثر آن درد قفسه سینه بروز پیدا کند، ممکن است پزشک را به اشتباه به سوی درد‌های قلبی گمراه کند.

علل کم اهمیت درد سینه

در زنان جوان به ندرت دردهای قلبی منشا ایسکمیک (کاهش خونرسانی) دارند. در این موارد معمولا معاینه و نوار قلب چیز خاصی را نشان نمی‌دهد. این موارد بیشتر در اثر آشفتگیهای روانی و وجود بیماری خفیف دریچه‌ای به نام پرولاپس دریچه میترال ممکن است ایجاد شده باشد و تجویز آرامبخش یا داروی ایندرال بهترین کمک را به بیمار خواهد کرد. البته اطمینان دادن به بیمار و همراهان او نیز در تخفیف درد ایشان بسیار موثر خواهد بود.

علل اورژانسی درد سینه

حالتهای بسیار خطرناکی نیز گاه موجب درد قلبی می‌شوند که باید با دقت فراوان آنها را مد نظر داشت. یکی از این حالتها پاره شدن حاد آئورت است که درد سینه و تند شدن تعداد تنفس و نبض را موجب می‌شود و در صورتی که اقدام فوری به عمل نیاید، بیمار فوت خواهد شد. از علل جدی دیگر غیر از سکته قلبی ، پنوموتوراکس ، پریکاردیت حاد و … است.

روشهای تشخیص و درمان بیماریهای قلبی عروقی

باتوجه به شیوع  بالای بیماریهای قلبی که درواقع شایعترین بیماری حال حاضردنیا می باشد ، روشهای تشخیص و درمان بیماریهای قلبی نیز همزمان رشد زیادی پیدا کرده اند. اقدامات تشخیصی  که در تخصص قلب و عروق انجام میشود ، علاوه بر روشهای معمولی مانند معاینه و اندازه گیری  فشارخون شامل یکسری اقدامات دیگراز جمله مواردزیر میشود :

بیماری‌های قلبی عروقی و روشهای تشخیص و درمان

  • نوارقلب (ECG) :یکی از روشهای ساده تشخیص می باشد که بوسیله ان میتوان از سلامت قلب ویا وجود بیماریهایی مانند گرفتگی عروق، ُ وجود بی نظمی درسیستم ضربان سازقلب، نارسایی قلبی و سابقه سکته قلبی قبلی پی برد ولی متاسفانه این روش صد درصد نیست و گاهی نیاز به اقدام بعدی است .
  • اکوکاردیوگرافی : مانند سونوگرافی می باشد هیچ خطری برای سلامت انسان ندارد اقدام تشخیصی مفید، ُبدون درد و سریع است . دراکوکاردیوگرافی کارکرد کلی قلب،وضعیت دریچه های قلب ، وجود یا عدم وجود تنگی و یا نارسایی دریچه ای، َُوجود اختلالات مادرزادی  ساختمان قلب مانند سوراخ بین دهلیزی ُِ،بطنی و…. داده میشود. در دیواره های اکوکاردیوگرافی  نمیتوان رگهای قلب را دید ولی گاهی شواهد غیرمستقیم  ازوجود تنگی رگ مانند افت کارکرد قلب یا اختلال حرکت دیواره های قلب میتواند مارا به وجود تنگی احتمالی رهنمون کند.
  • هولتر نوارقلب :یک وسیله ای درحد موبایل می باشد که بوسیله الکترودهایی به روی بدن به مدت معمولا 24 ساعت وصل میشود که کارآن ثبت 24 ساعتی نوارقلب می باشد.از آن برای تشخیص وجود نامنظمی های قلب مانند تپش ها یا کندی کارکرد قلب استفاده میشود.
  • تست ورزش : یک روش غیر تهاجمی –آسان وارزان قیمت برای بررسی سلامت عروق َ ،کارکرد کلی قلب وبررسی میزان آمادگی جسمانی فرد است که بوسیله ان به طور غیرمستقیم میتوان به سلامت ویا وجود تنگی عروق کرونر قلب پی برد.
  • آنژیوگرافی : روش قطعی تشخیص تنگی رگ قلب است نیازمند بستری در بیمارستان و دستگاه آنژیوگرافی می باشد این روش درجات کمی از خطرات مخصوص به خود نیز دارد ولی در تشخیص وجود ویاعدم وجود تنگی رگ صد در صد می باشد که صرفا به تشخیص کمک می کند ویک اقدام درمانی نیست .
  • بالون آ نژیوپلاستی : صرفا توسط فوق تخصص بالون آنژیو پلاستی انجام میشود بعداز آنکه بیمار آ نژیوگرافی می شود وتعداد محل ودرصد تنگی رگها تعیین گردید.،درصورتی  که  بیمار شرایط لازم را داشته باشد ، بالون آنژیوپلاستی  انجام میشود. معمولا تنگی ابتدا با بالون باز وسپس یک استنت (فنر) درمحل تنگی گذاشته میشود .این روش درمانی است به هرحال چون یک روش تهاجمی است درجاتی از خطر را باخود دارد.این روش معمولا از پا وگاهی از راه دست انجام میشود.دربالون آنژیوپلاستی نیازی به بیهوش کردن بیمار نیست وبیمار روزبعد انجام آن معمولا مرخص میشود.

نتیجه‌گیری در مورد بیماری‌های قلبی عروقی

1-بیماری قلبی-عروقی چیست؟

بیماری قلبی یک اصطلاح گسترده است که برای توصیف طیف وسیعی از شرایطی که بر قلب تأثیر می گذارد استفاده می شود. برخی از رایج ترین انواع بیماری قلبی عبارتند از:

  • بیماری عروق کرونر (CAD): این شایع‌ترین نوع بیماری قلبی است و زمانی اتفاق می‌افتد که شریان‌هایی که خون را به قلب می‌رسانند باریک یا مسدود می‌شوند و میزان اکسیژن و مواد مغذی را که به قلب می‌رسند کاهش می‌یابد.
  • حمله قلبی: همچنین به عنوان انفارکتوس میوکارد شناخته می شود، حمله قلبی زمانی رخ می دهد که جریان خون به عضله قلب مسدود می شود و باعث می شود بخشی از عضله قلب بمیرد. حملات قلبی معمولاً به دلیل تجمع پلاک در شریان هایی است که خون را به قلب می رسانند.
  • نارسایی قلبی: زمانی اتفاق می افتد که قلب قادر به پمپاژ خون کافی برای رفع نیازهای بدن نباشد. نارسایی قلبی می تواند ناشی از شرایط مختلفی از جمله CAD، فشار خون بالا و مشکلات دریچه قلب باشد.
  • آریتمی ها: ریتم های غیر طبیعی قلب هستند که می توانند به دلایل مختلفی از جمله بیماری قلبی، نقص مادرزادی قلب و مشکلات الکتریکی در قلب رخ دهند.

2-عوامل خطر بیماری‌های قلبی-عروقی کدامند؟

عوامل خطر بیماری قلبی عبارتند از:

  • سیگار کشیدن
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • دیابت
  • سابقه خانوادگی بیماری قلبی
  • رژیم غذایی ضعیف
  • عدم فعالیت بدنی
  • فشار
  • چاقی

3-علائم بیماری‌های قلبی-عروقی چیست؟

علائم بیماری قلبی بسته به شرایط خاص ممکن است متفاوت باشد، اما علائم رایج عبارتند از:

  • درد یا ناراحتی قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • خستگی
  • سبکی سر یا سرگیجه
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم

4-تشخیص بیماری‌های قلبی-عروقی چگونه انجام می‌شود؟

تشخیص بیماری قلبی معمولاً شامل ترکیبی از آزمایشات است که شامل موارد زیر است:

  • معاینه ی فیزیکی
  • آزمایشات خون
  • الکتروکاردیوگرام (ECG)
  • اشعه ایکس
  • تست های استرس
  • آنژیوگرافی عروق کرونر

5-درمان بیماری‌های قلبی-عروقی چگونه انجام می‌شود؟

درمان بیماری قلبی متناسب با فرد است و ممکن است شامل تغییرات سبک زندگی، داروها، روش‌ها و جراحی باشد.

تغییرات سبک زندگی، مانند خوردن یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، ترک سیگار و کاهش استرس می تواند به بهبود سلامت قلب و مدیریت بیماری قلبی کمک کند. داروهایی مانند آسپرین، استاتین ها، مسدود کننده های بتا و مهارکننده های ACE نیز می توانند به کاهش خطر بیماری قلبی و مدیریت علائم کمک کنند.

از روش هایی مانند آنژیوپلاستی، استنت گذاری و جراحی بای پس (Bypass) می توان برای درمان بیماری قلبی با بهبود جریان خون به قلب استفاده کرد. در برخی موارد، جراحی قلب ممکن است برای درمان بیماری قلبی ضروری باشد، مانند تعویض یا ترمیم دریچه، جراحی بای پس یا پیوند قلب.

همکاری با پزشک برای ایجاد یک برنامه درمانی شخصی برای بیماری قلبی و نظارت منظم علائم و عوامل خطر مهم است. هدف از درمان مدیریت علائم، جلوگیری از عوارض و بهبود سلامت کلی قلب است.

6- پیشگیری از بیماری قلبی-عروقی چگونه انجام می‌شود؟

پیشگیری از بیماری قلبی شامل مدیریت عوامل خطر مانند حفظ سبک زندگی سالم، کنترل فشار خون و سطح کلسترول و مدیریت استرس است. معاینات منظم با پزشک نیز می تواند به شناسایی و رفع مشکلات قلبی احتمالی قبل از جدی شدن آنها کمک کند.

همچنین ببینید:

دیدگاهتان را بنویسید