سرطان پستان (سینه) در خانمها:

انجمن سرطان آمریکا برای تشخیص زودرس سرطان پستان (سینه) دستورالعمل غربالگری زیر را برای بالغین توصیه نموده است:

شروع ماموگرافی از ۴۰ سالگی، ماموگرافی سالیانه بایستی از ۴۰ سالگی شروع گردد.
معاینه پستان ها: معاینه کلینیکی (بالینی) پستان ها بایستی از سن ۲۰ تا ۳۰ سالگی هر سه سال و از سن ۴۰ سالگی به بعد هر سال انجام گیرد
زنان بایستی به شکل ظاهری پستان (سینه) خود و هر گونه تغییر در شکل و ظاهر پستان دقت کرده و در صورت مشاهده هر گونه تغییر به پزشک مراجعه نمایند. معاینه پستان (سینه) توسط خود شخص (Breast Self-Exam) هم باید از ۲۰ سالگی شروع گردد.
در خانمهایی که سابقه فامیلی و زمینه ی ژنتیکی دارند ماموگرافی باید زودتر و از 30 تا 35 سالگی شروع بشه و ممکنه MRI هم لازم بشه.
ممکنه در بعضی مراجع علمی و نه تقلید ماموگرافی هر دوسال یه بار توصیه بشه.

سونوی پستان برای تشخیص سرطان روش ظاهرا راحتتری هست ولی جای ماموگرافی رانمیگیرد پس تنبلی نکنید. سونو بعنوان یک مکمل ماموگرافی (نه جایگزین آن) استفاده میشود. در زنان 30 ساله یا مسن تری که دارای علایم و شکایاتی در رابطه با سرطان پستان هستند ، نقطه آغازین بررسی ها ، انجام یک ماموگرام است.
سونوی پستان در صورتی انجام میشود که ارزیابی بیشتر یافته های موجود در معاینه فیزیکی یا ماموگرام لازم باشد. در زنان با توده در پستان و سن کمتر از 30 سال ، که باردار هستند ، یا در حال شیردهی میباشند ، سونو ، نقطه آغازین در نظر گرفته میشود. در اینصورت سونو نرمال باشد ، معمولا نیاز به انجام کار بیشتری نمی باشد. با این حال در صورت هرگونه شک به سرطان پستان ، ماموگرافی توصیه میگردد. سونو همچنین در ارزیابی نواحی زیربغل از نظر غدد لنفاوی غیرطبیعی بخصوص در مبتلایان به سرطان پستان مفید میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید