کلسترول: آنچه باید در مورد کلسترول خون بالا بدانید

کلسترول: آنچه باید در مورد کلسترول خون بالا بدانید

بررسی اجمالی

آیا نیاز به کاهش کلسترول دارید؟ ما می توانیم کمک کنیم

کلسترول واقعا مهم است. چقدر میپرسی؟ به ازای هر یک درصد کاهش کلسترول، خطر ابتلا به بیماری قلبی دو درصد کاهش می یابد.

به همین دلیل برای شما مهم است که کلسترول بالا را کاهش دهید، چه به دنبال پیشگیری از بیماری قلبی هستید و چه در تلاش برای جلوگیری از هر گونه آسیب بیشتر پس از حمله قلبی هستید.

کاهش کلسترول ممکن است

در حالی که کاهش کلسترول شما ممکن است کاری دلهره آور به نظر برسد، اما ممکن است. در برنامه توانبخشی و قلب و عروق پیشگیرانه کلینیک کلیولند ، یک مطالعه طولانی مدت روی بیماران آن، بهبودهای قابل توجهی را در مدیریت LDL – حتی در اوایل دومین ویزیت بعدی – برای بیمارانی که استاتین مصرف می‌کنند و کسانی که عدم تحمل استاتین دارند، نشان داد. در بیمارانی که استاتین‌ها را تحمل نمی‌کنند، معمولاً می‌توانیم با استفاده از ترکیبی از داروها و رویکردهای جایگزین به کاهش 30 امتیازی بیشتر در کلسترول LDL در کلینیک قلب و عروق پیشگیری کنیم.

اگر کلسترول بالا یا سایر عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی دارید، برنامه پیشگیرانه قلب و توانبخشی کلینیک کلیولند می تواند کمک کند. ما سلامت بیماران خود را با توجه ویژه به عوامل خطر قابل اصلاح، به ویژه هیپرلیپیدمی ها، مانند کلسترول LDL بالا، افزایش تری گلیسیرید، کلسترول HDL پایین، فشار خون بالا، هموسیستئین و همچنین سبک زندگی بی تحرک، چاقی و دیابت ارزیابی می کنیم.

تیم ما با جدیدترین و موثرترین داروها برای کاهش کلسترول و همچنین فشار خون و دیابت آشنا هستند. علاوه بر تجویز داروهایی برای مدیریت خطر قلبی شما، ما همچنین می‌توانیم تنظیمات سبک زندگی کاملاً فردی را تجویز کنیم که می‌تواند تلاش‌های شما را برای سالم ماندن و عاری از علائم افزایش دهد. اگرچه بسیاری از مردم اهمیت سبک زندگی سالم برای قلب را می‌دانند، اما تعداد کمی از مردم مطمئن هستند که چگونه روش‌های سالم‌تر زندگی را در زندگی روزمره خود پیاده‌سازی کنند.

چگونه شروع کنیم

اگر اخیرا غربالگری کلسترول را انجام نداده اید، حتماً در تقویم خود آن را داشته باشید. متخصصان توصیه می کنند در سن 20 سالگی و سپس هر 5 سال یکبار پانل کلسترول دریافت کنید. اگر فاکتورهای خطر بالای بیماری قلبی دارید، ممکن است پزشک معاینه سالانه را توصیه کند.

بهتر است آزمایشی به نام “پروفایل لیپوپروتئین” انجام شود. این آزمایش خون پس از 9 تا 12 ساعت ناشتا بودن انجام می شود و تصویری از کلسترول کل، کلسترول LDL (بد)، کلسترول HDL (خوب) و تری گلیسیرید (نوعی چربی در خون) شما ارائه می دهد.

هدف شما باید این باشد:

  • کلسترول تام (معیار HDL، LDL و سایر لیپوپروتئین ها)
    • کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر
  • تری گلیسیرید
    • کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر
  • LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم)
    • کمتر از 130 میلی گرم در دسی لیتر
    • کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر برای افراد مبتلا به بیماری قلبی یا عروق خونی و برای کسانی که دیابت یا کلسترول تام بالا دارند.
  • HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا)
    • بیش از 55 میلی گرم در دسی لیتر (زنان)
    • بیش از 45 میلی گرم در دسی لیتر (مردان)

باعث می شود اعداد شما کوچک شوند

اولین خط حمله برای کاهش کلسترول ترکیبی از تغییرات در سبک زندگی است: رژیم غذایی، ورزش و کاهش وزن.

رژیم غذایی

یک رژیم غذایی سالم برای قلب از برنامه ملی آموزش کلسترول به نام رژیم غذایی TLC (تغییر شیوه زندگی درمانی) می تواند به کاهش کلسترول شما کمک کند. این یک برنامه غذایی با چربی اشباع شده و کلسترول پایین است که کمتر از 7 درصد کالری از چربی اشباع شده و کمتر از 200 میلی گرم کلسترول رژیم غذایی در روز دریافت می کند. رژیم TLC فقط کالری کافی برای حفظ وزن مطلوب و جلوگیری از افزایش وزن را توصیه می کند. اگر LDL شما با کاهش مصرف چربی اشباع شده و کلسترول شما به اندازه کافی کاهش نمی یابد، می توانید مقدار فیبر محلول (فکر کنید: جو، پرتقال، لوبیا) را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. همچنین می‌توانید برخی از محصولات غذایی حاوی استانول‌های گیاهی یا استرول‌های گیاهی (مانند مارگارین‌های کاهش‌دهنده کلسترول) را برای افزایش قدرت کاهش LDL رژیم غذایی خود اضافه کنید.

ورزش

30 دقیقه فعالیت بدنی را در اکثر روزها، اگر نه در همه، هدف گذاری کنید. این می تواند به افزایش HDL و کاهش LDL کمک کند و به ویژه برای کسانی که دارای تری گلیسیرید بالا و/یا سطوح HDL پایین هستند، که دارای اضافه وزن با اندازه گیری دور کمر بزرگ هستند (بیش از 40 اینچ برای مردان و بیش از 35 اینچ برای زنان) مهم است. فعالیت شما باید با شدت متوسط ​​باشد، به این معنی که شما قادر به اجرای جملات دو تا سه کلمه ای هستید. دویدن، راه رفتن سریع، شنا یا رقصیدن را امتحان کنید.

کاهش وزن

کاهش وزن در صورت اضافه وزن می تواند به کاهش LDL کمک کند و به ویژه برای افرادی که دارای مجموعه ای از عوامل خطر هستند که شامل تری گلیسیرید بالا و/یا سطوح HDL پایین و اضافه وزن با اندازه گیری دور کمر هستند، مهم است. تحقیقات نشان می دهد که زنانی که اندازه دور کمر آنها بیش از 35 اینچ و مردانی بیش از 40 اینچ است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی هستند. علاوه بر این، به نظر می‌رسد نسبت این اندازه‌گیری دور کمر نسبت به اندازه‌گیری باسن یکی از قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده‌های احتمال ابتلا به حمله قلبی باشد.

حتما بخوانید:

اگر به اندازه کافی کم نیست

اگر نمی توانید کلسترول خود را به اندازه کافی از طریق تغییر سبک زندگی کاهش دهید، ممکن است پزشک شروع درمان دارویی را به شما توصیه کند. (شما همچنان باید به تغییرات سبک زندگی خود ادامه دهید تا دوز دارو را تا حد امکان پایین نگه دارید، و خطر ابتلا به آن را به روش های دیگر کاهش دهید!) انواع مختلفی از داروها برای کاهش کلسترول موجود است که شامل استاتین ها، دفع کننده های اسیدهای صفراوی، اسید نیکوتینیک، اسیدهای فیبریک و مهارکننده های جذب کلسترول. پزشک شما می تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید کدام نوع دارو برای شما بهترین است.

لیپیدها: آنچه باید بدانید

کلسترول و تری گلیسیرید دو نوع اصلی مولکول چربی – یا لیپید – در بدن هستند. بدون آنها، بدن نمی تواند کار کند. به عنوان مثال، کلسترول جزء ضروری غشای سلولی است و توسط بدن برای تولید ویتامین D و هورمون هایی مانند استروژن استفاده می شود. همچنین برای تولید موادی استفاده می شود که به هضم کمک می کند. تری گلیسیریدها منبع اصلی انرژی هستند.

بدن دو منبع اصلی کلسترول و تری گلیسیرید دارد: کبد و رژیم غذایی. کلسترول فقط در محصولات حیوانی (گوشت، شیر، پنیر، کره و خامه) یافت می شود. برای برخی افراد، خوردن بیش از حد غذاهای غنی از کلسترول باعث افزایش سطح کلسترول خون می شود. در انسان های سالم و عادی، کبد تمام کلسترول مورد نیاز بدن را تولید می کند، بنابراین شما واقعاً نیازی به کلسترول مکمل از رژیم غذایی خود ندارید.

سطوح تری گلیسیرید می تواند به دلایل مختلفی افزایش یابد: قند اضافی، الکل، چربی یا کالری یا دیابت کنترل نشده. علاوه بر این، برخی از شرایط پزشکی و داروها، یا ساختار ژنتیکی شما، می تواند باعث افزایش سطح تری گلیسیرید شود.

کلسترول و تری گلیسیرید از طریق جریان خون در سراسر بدن حرکت می کنند، اما فقط با کمک لیپوپروتئین ها – LDL و HDL – که این مولکول های چربی را به مقصدهای مختلف می فرستند. LDL یا لیپوپروتئین با چگالی کم، به عنوان کلسترول بد شناخته می شود زیرا از دیواره سرخرگ ها عبور می کند و کلسترول را در آنجا تخلیه می کند. این گونه است که بیماری عروق کرونر، شایع ترین نوع آترواسکلروز، شروع و پیشرفت می کند. HDL یا لیپوپروتئین با چگالی بالا، کلسترول را از جریان خون پاک می کند و آن را برای خارج کردن از بدن به کبد می برد. HDL همچنین می تواند به پاکسازی کلسترولی که LDL در پشت دیواره سرخرگ ها باقی می گذارد کمک کند. به همین دلیل است که به آن کلسترول خوب می گویند.

بنابراین، به طور کلی، سطوح بهینه لیپید با سطوح پایین LDL و سطوح بالای HDL مشخص می شود.

کلسترول خون بالا | کلسترول: آنچه باید در مورد کلسترول خون بالا بدانید دکتر شاهرخ تقوی❤️فوق تخصص قلب و عروق

منابع

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کاهش کلسترول و کاهش خطر بیماری قلبی، از وب سایت های فهرست شده در زیر دیدن کنید:

پیوندهای زیر شما را از وب سایت NHLBI دور می کند. سیاست حفظ حریم خصوصی در این وب سایت ها ممکن است با سیاست NHLBI متفاوت باشد.

  • Nutrition.gov *
  • Fitness.gov *
  • مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری *
  • Healthfinder * – یک دروازه رایگان برای اطلاعات قابل اعتماد سلامت مصرف کننده و خدمات انسانی که توسط وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده ایجاد شده است.
  • MedlinePlus * — اطلاعات به روز و با کیفیت مراقبت های بهداشتی از کتابخانه ملی پزشکی در مؤسسه ملی بهداشت

* یک پنجره مرورگر جدید با این پیوند باز می شود.
گنجاندن پیوندهایی به سایر وب سایت ها به معنای تأیید مطالب موجود در آن وب سایت ها و یا هرگونه ارتباط با اپراتورهای آنها نیست.